Skip to content

Klantcases

Wanneer je nearshoring overweegt is er vaak een barrière die de beslissing niet altijd even makkelijk maakt. Namelijk het onbekende. Hoe zal het zijn om straks met Macedonische programmeurs te werken? Wat is hun kwaliteit? Past dit wel binnen mijn organisatie? Hoe overkom ik hindernissen? Gelukkig ben je niet de eerste organisatie die zich bij ons aansluit en kan je leren van ons en onze klanten.

Klantenprofiel

nearshoring-betekenis

80% van onze klanten heeft een eigen software applicatie. Uit onze ervaring brengt dit het meeste succes in onze samenwerkingen, gezien je bij ons lange termijn kan investeren in jouw programmeurs. De kennis gaat zo niet verloren en je kan bouwen op het personeel in Macedonië.

De grootte van onze klanten varieert van organisaties met 100 man in dienst tot aan eenmanszaken in Nederland die hun IT afdeling in Macedonië draaien.

Onze klanten:

Hebben eigen software applicatie

zijn tussen de 1-100 man groot

Van startups tot gevestigde organisaties

Zijn niet bang voor het onbekende

Goede interne communicatie en PM

Teams in Macedonië variërend van 1 tot 15 man

Anewspring Klant Foto

Succesfactoren die onze klanten benoemen

Zijn zelf betrokken bij testen en selecteren van developers

Bespreken zelf de salarissen en jaarlijkse verhogingen

Ze hebben dagelijks contact met hun team

Werken vaak bij ons op kantoor in Macedonië

Halen vaak de programmeurs naar Nederland

Behandelen hun programmeurs als hun eigen mensen

Werken op hun eigen manier met hun methodieken

Voorbeeldcases van Nearshoring

De programmeurs zijn leergierig en gaan door totdat iets af is. Ik programmeer zelf ook en het is fijn om dezelfde mentaliteit en houding over bepaalde zaken bij de Macedonische programmeurs terug te zien.

– Pieter Emeis

Wat was je eerste beeld bij nearshoring en hoe is dat veranderd door de samenwerking met Personal Programmer?
Mijn initiële beeld was dat van een bureaucratisch proces, langzaam, moeizaam. Deels bepaald door eerdere ervaring met uitbesteding in India via een grote IT partij. De manier waarop ik nu werk is totaal anders: korte lijnen, direct dagelijks contact met mijn drie programmeurs. Eigenlijk niet anders dan dat je met een Nederlandse collega uit een andere stad werkt.

Afstandswerken kent zijn beperkingen. Welke 2 of 3 waren het lastigste om te overwinnen? En hoe zijn deze opgelost.

  1. Het feit dat je niet samen achter een whiteboard kan staan. Dat is eigenlijk nog steeds niet opgelost. Het betekent dat je voor complexe activiteiten, zoals samen een nieuw design maken, toch  even elkaar moet opzoeken. Dat doe ik dan ook om de zoveel tijd.
  2. Soms loopt iemand tegen een probleem aan en dan is het handig om dat direct samen face-to-face op te lossen. Dat is op afstand soms lastig maar Skype helpt daarbij goed en door dagelijks contact (of vaker) blijft een probleem nooit lang liggen.

Wat vind je juist prettig aan deze manier van afstand werken?
Het dwingt je om nog meer gestructureerd te werk te gaan. We gebruiken diverse online tools en daarmee zorg je dat planningen en deliverables goed gedefinieerd en gemonitord kunnen worden.

Wat is jouw beeld van de kwaliteit en mentaliteit van de ontwikkelaars?
Kwaliteit is prima. Natuurlijk heb je meer ervaren en minder ervaren ontwikkelaars, maar mijn ervaring is dat ze zeer leergierig zijn en doorgaan (tot diep in de nacht zo nu en dan – zonder dat ik dat van ze vraag) totdat iets af is. Ik programmeer zelf ook en het is fijn om dezelfde mentaliteit en houding over bepaalde zaken bij de Macedonische programmeurs terug te zien.

Welke tools zou je aanbevelen om te gebruiken bij deze werkwijze?

  • Wij gebruiken, naast technische tools, de volgende tools naar volle tevredenheid:
  • Trello voor sprints en planning van taken
  • Slack voor instant messaging
  • Skype en Google Hangout
  • Confluence voor online kennis-beheer en documentatie
  • JIRA voor issue management
  • Verder staan op Google Cloud Platform onze ontwikkel- en test servers.

Welke tips zou je geven aan mensen die voor het eerst op deze manier gaan werken?
Ga er regelmatig heen, zeker in het begin: goed om elkaar te leren kennen zodat de communicatie daarna ook vlotter loopt. Anders blijft het een onbekend gezicht aan de andere kant.

Kies en gebruik de tools goed. Heb zelf een duidelijk beeld van wat er opgeleverd moet worden. Een dooddoener wellicht, maar de mensen daar, hoe slim ook, kunnen niet ruiken waar je precies naar toe wilt. Dat komt deels door de afstand, ze staan niet bij het koffieapparaat erbij als je met collega’s werkzaken aan het bespreken bent. Zorg dus voor een duidelijk beeld bij je zelf en zorg dat je dat goed kunt overbrengen en kunt vertalen naar realistische planningen.

Over Autorespond Nederland B.V.
Autorespond ondersteunt bedrijven en zelfstandige dienstverleners bij hun groei met gebruiksvriendelijke tools, goede persoonlijke service en voortdurende productontwikkeling. Autorespond biedt sinds 2003 een SaaS oplossing voor email marketing, billing en online betalingen. Via een online administratie kunnen hun klanten in een geïntegreerde omgeving al hun zaken regelen rondom email marketing, CRM en online verkoop van producten en diensten. Alle ontwikkelactiviteiten worden uitgevoerd in eigen beheer waarbij de realisatie plaatsvindt door hun programmeurs in Skopje.

Het zijn hoogopgeleide, hardwerkende developers. De man / vrouw verdeling is 50-50, deze diversiteit helpt ons als organisatie om beter en leuker te performen. In Nederland is dat veel lastiger te realiseren bij een team developers.

– Jans Graver

Wat was je eerste beeld bij nearshoring en hoe is dat veranderd door de samenwerking met Personal Programmer?
De angst bij het beeld voor nearshoring is dat er niet alleen maar letterlijk een grote afstand zit tussen de developers op afstand en ons kantoor in Amsterdam. De aanpak van Personal Programmer is anders. In nauwe samenwerking doen we het recruit-proces. Day-to-day sturen we het team in Skopje net zo aan als dat in Amsterdam. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de jaarlijkse salarisronde en eventuele promoties. Voordeel van Skopje is dat er hoogopgeleide developers beschikbaar zijn die heel goed Engels spreken en cultureel niet heel ver staan van de Nederlandsche cultuur.

Afstandswerken kent zijn beperkingen. Welke 2 of 3 waren het lastigste om te overwinnen? En hoe zijn deze opgelost.
Het gevoel dat Amsterdam bepaalt en Skopje alleen maar uitvoert heb ik zo snel mogelijk de kop ingedrukt. De kennis en kunde in Skopje moet ook het team in Amsterdam verder helpen. Dit vraagt wel wat aanmoediging maar – doordat we cultureel niet zo heel verschillend zijn – is dit prima gelukt. Hiermee creëer je gemotiveerde teams in beide landen. Direct klantencontact bij implementatietrajecten hebben we in het begin beperkt gehouden, maar

omdat de meeste Nederlandse organisaties waarmee we werken geen problemen hebben met conversaties in het Engels zijn we stukje bij beetje dit meer gaan doen. Inmiddels vliegen we bij belangrijke en grote trajecten developers uit Skopje in om tijdelijk met de klant on-site te werken. Daarnaast werken veel developers – door gebruik te maken van Unified  Communications technologie – ook direct met klanten.

Wat vind je juist prettig aan deze manier van afstand werken?
Door vanuit verschillende landen te werken, geeft dit ons bedrijf meteen een internationaal karakter. Veel culturele overeenkomsten maar ook wel wat verschillen. Alleen maar goed om niet vast te roesten in vaste patronen. Het geeft ons ook direct meer vertrouwen om over de grens te kijken als het gaat om het winnen van nieuwe klanten.

Wat is jouw beeld van de kwaliteit en mentaliteit van de ontwikkelaars?
Hoog opgeleid, dedicated en hard werkend. En een gezonde balans tussen manlijke en vrouwelijke developers. In ons team is het 50-50%, waarbij de teamlead een vrouw is. Ik geloof dat diversiteit helpt om als organisatie beter en leuker te performen. In Nederland is het veel lastiger, zo niet onmogelijk om dit te realiseren met een developers team.

Welke tools zou je aanbevelen om te gebruiken bij deze werkwijze?
Communication tools die wij gebruiken zijn Slack en Zoom. Daarnaast gebruiken we project, utilization & development tools zoals Jira en Timewax. Oh ja – en de telefoon blijft ook nog een prima manier om de (sociale) communicatie op gang te houden. Daarnaast proberen we jaarlijks een gezamenlijk event te plannen en laten we regelmatig mensen hier naar toe komen en andersom.

Welke tips zou je geven aan mensen die voor het eerst op deze manier gaan werken?
Investeer in het begin veel tijd om iedereen het gevoel te geven dat je gezamenlijk één team vormt. Zoals aangegeven zijn de developers in Skopje hoog opgeleid en motiveert het hen enorm om hun volle potentie te benutten. Eén van de belangrijkste acties die ik overigens ondernomen heb om kwaliteit en tevredenheid te verbeteren is om het team in Skopje op het hart te drukken om NOOIT op basis van aannames te starten met een nieuw project. Durf door te vragen totdat er 100% overeenstemming is. In het begin is dat nog wel een lastig, waardoor er misverstanden (en ongenoegen ) ontstaan bij opgeleverd werk. Doordat ze volledig empowered zijn werkt het nu perfect.

Over Propeller
Propeller is een top-notch commerce platform voor de digitalisering van je verkoopproces. Met krachtige webshops en gepersonaliseerde portals boost je jouw online omzet en realiseer je snel groei.

Ook klant worden? We komen graag de mogelijkheden bespreken.
Voordelen

Universitair afgestudeerde Java programmeurs

Engels sprekende Java programmeurs

Tot 40% voordeliger dan een Java programmeur in Nederland

Wij zorgen voor de best mogelijke werkplek en omstandigheden.

Flexibel contract met twee maanden opzegtermijn

2,5 uur vliegen, relatief dichtbij, geen tijdsverschil

Back To Top