skip to Main Content

Kennisdeling Nearshoring: Klantcase: Autorespond Nederland B.V.

In dit artikel wil ik je informeren omtrent Nearshoring door middel van het gebruik van een klantcase.

Met Personal Programmer helpen we al meer dan tien jaar Nederlandse bedrijven groeien met programmeurs in Noord-Macedonië.

Eén van deze klanten, met 4 jaar ervaring met Nearshore developers, geeft antwoord op een aantal meestgestelde vragen.

Kennisdeling Nearshoring: klantcase Autorespond Nederland B.V.

In conversatie met Autorespond Nederland B.V. eigenaar Pieter Emeis:

Wat was je eerste beeld bij nearshoring en hoe is dat veranderd door onze samenwerking?

Mijn initiële beeld was dat van een bureaucratisch proces, langzaam, moeizaam. Deels bepaald door eerdere ervaring met uitbesteding in India via een grote IT partij. De manier waarop ik nu werk is totaal anders: korte lijnen, direct dagelijks contact met mijn drie programmeurs. Eigenlijk niet anders dan dat je met een Nederlandse collega uit een andere stad werkt.

Tegen welke beperkingen liep je aan in Nearshoring? En hoe zijn deze opgelost?

1. Het feit dat je niet samen achter een whiteboard kan staan. Dat is eigenlijk nog steeds niet opgelost. Het betekent dat je voor complexe activiteiten, zoals samen een nieuw design maken, toch  even elkaar moet opzoeken. Dat doe ik dan ook om de zoveel tijd.
2. Soms loopt iemand tegen een probleem aan en dan is het handig om dat direct samen face-to-face op te lossen. Dat is op afstand soms lastig maar Skype helpt daarbij goed en door dagelijks contact (of vaker) blijft een probleem nooit lang liggen.

Wat vind je juist prettig aan het op afstand werken met jouw developers?

Het dwingt je om nog meer gestructureerd te werk te gaan. We gebruiken diverse online tools en daarmee zorg je dat planningen en deliverables goed gedefinieerd en gemonitord kunnen worden.

Wat is jouw beeld van de kwaliteit en mentaliteit van de ontwikkelaars?

Kwaliteit is prima. Natuurlijk heb je meer ervaren en minder ervaren ontwikkelaars, maar mijn ervaring is dat ze zeer leergierig zijn en doorgaan (tot diep in de nacht zo nu en dan – zonder dat ik dat van ze vraag) totdat iets af is. Ik programmeer zelf ook en het is fijn om dezelfde mentaliteit en houding over bepaalde zaken terug te zien.

Welke tools zou je aanbevelen om te gebruiken bij deze werkwijze?

Wij gebruiken, naast technische tools, de volgende tools naar volle tevredenheid:

  • Trello voor sprints en planning van taken
  • Slack voor instant messaging
  • Skype en Google Hangout
  • Confluence voor online kennis-beheer en documentatie
  • JIRA voor issue management

Verder staan op Google Cloud Platform onze ontwikkel- en test servers.

Welke tips zou je geven aan mensen die voor het eerst op deze manier gaan werken?

Ga er regelmatig heen, zeker in het begin: goed om elkaar te leren kennen zodat de communicatie daarna ook vlotter loopt. Anders blijft het een onbekend gezicht aan de andere kant.
Kies en gebruik de tools goed. Heb zelf een duidelijk beeld van wat er opgeleverd moet worden. Een dooddoener wellicht, maar de mensen daar, hoe slim ook, kunnen niet ruiken waar je precies naar toe wilt. Dat komt deels door de afstand, ze staan niet bij het koffieapparaat erbij als je met collega’s werkzaken aan het bespreken bent. Zorg dus voor een duidelijk beeld bij je zelf en
zorg dat je dat goed kunt overbrengen en kunt vertalen naar realistische planningen.

Over Autorespond Nederland B.V.

Autorespond ondersteunt bedrijven en zelfstandige dienstverleners bij hun groei met gebruiksvriendelijke tools, goede persoonlijke service en voortdurende productontwikkeling. Autorespond biedt sinds 2003 een SaaS oplossing voor email marketing, billing en online betalingen. Via een online administratie kunnen hun klanten in een geïntegreerde omgeving al hun zaken regelen rondom email marketing, CRM en online verkoop van producten en diensten. Alle ontwikkelactiviteiten worden uitgevoerd in
eigen beheer waarbij de realisatie plaatsvindt door hun programmeurs in Skopje.

Back To Top