skip to Main Content

Kennisdeling Nearshoring: Klantcase: Propellor

Hoe beter geïnformeerd te worden over nearshoring dan via een organisatie die dit al jaren inzet.Nearshoring klant

In dit interview geeft één van onze klanten inzicht in het werken met een team op afstand. Zij werken al meer dan 5 jaar met een team van inmiddels 8 Macedonische programmeurs. Een aantal daarvan zitten er al sinds het begin, 5 jaar geleden.

In conversatie met Propellor eigenaar Jans Graver:

Jans

Jans Graver eigenaar van Propellor

Propellor is een top-notch commerce platform voor de digitalisering van je verkoopproces. Met krachtige webshops en gepersonaliseerde portals boost je jouw online omzet en realiseer je snel groei.

 

Het zijn hoogopgeleide, hardwerkende developers. De man / vrouw verdeling is 50-50, deze diversiteit helpt ons als organisatie om beter en leuker te performen. In Nederland is dat veel lastiger te realiseren bij een team developers.

– Jans Graver

Wat was je eerste beeld bij nearshoring en hoe is dat veranderd door de samenwerking met Personal Programmer?

De angst bij het beeld voor nearshoring is dat er niet alleen maar letterlijk een grote afstand zit tussen de developers op afstand en ons kantoor in Amsterdam. De aanpak van Personal Programmer is anders. In nauwe samenwerking doen we het recruit-proces. Day-to-day sturen we het team in Skopje net zo aan als dat in Amsterdam. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de jaarlijkse salarisronde en eventuele promoties. Voordeel van Skopje is dat er hoogopgeleide developers beschikbaar zijn die heel goed Engels spreken en cultureel niet heel ver staan van de Nederlandsche cultuur.

Afstandswerken kent zijn beperkingen. Welke 2 of 3 waren het lastigste om te overwinnen? En hoe zijn deze opgelost.

Het gevoel dat Amsterdam bepaalt en Skopje alleen maar uitvoert heb ik zo snel mogelijk de kop ingedrukt. De kennis en kunde in Skopje moet ook het team in Amsterdam verder helpen. Dit vraagt wel wat aanmoediging maar – doordat we cultureel niet zo heel verschillend zijn – is dit prima gelukt. Hiermee creëer je gemotiveerde teams in beide landen. Direct klantencontact bij implementatietrajecten hebben we in het begin beperkt gehouden, maar omdat de meeste Nederlandse organisaties waarmee we werken geen problemen hebben met conversaties in het Engels zijn we stukje bij beetje dit meer gaan doen. Inmiddels vliegen we bij belangrijke en grote trajecten developers uit Skopje in om tijdelijk met de klant on-site te werken. Daarnaast werken veel developers – door gebruik te maken van Unified  Communications technologie – ook direct met klanten.

Wat vind je juist prettig aan deze manier van afstand werken?

Door vanuit verschillende landen te werken, geeft dit ons bedrijf meteen een internationaal karakter. Veel culturele overeenkomsten maar ook wel wat verschillen. Alleen maar goed om niet vast te roesten in vaste patronen. Het geeft ons ook direct meer vertrouwen om over de grens te kijken als het gaat om het winnen van nieuwe klanten.

Wat is jouw beeld van de kwaliteit en mentaliteit van de ontwikkelaars?

Hoog opgeleid, dedicated en hard werkend. En een gezonde balans tussen manlijke en vrouwelijke developers. In ons team is het 50-50%, waarbij de teamlead een vrouw is. Ik geloof dat diversiteit helpt om als organisatie beter en leuker te performen. In Nederland is het veel lastiger, zo niet onmogelijk om dit te realiseren met een developers team.

Welke tools zou je aanbevelen om te gebruiken bij deze werkwijze?

Communication tools die wij gebruiken zijn Slack en Zoom. Daarnaast gebruiken we project, utilization & development tools zoals Jira en Timewax. Oh ja – en de telefoon blijft ook nog een prima manier om de (sociale) communicatie op gang te houden. Daarnaast proberen we jaarlijks een gezamenlijk event te plannen en laten we regelmatig mensen hier naar toe komen en andersom.

Welke tips zou je geven aan mensen die voor het eerst op deze manier gaan werken?

Investeer in het begin veel tijd om iedereen het gevoel te geven dat je gezamenlijk één team vormt. Zoals aangegeven zijn de developers in Skopje hoog opgeleid en motiveert het hen enorm om hun volle potentie te benutten. Eén van de belangrijkste acties die ik overigens ondernomen heb om kwaliteit en tevredenheid te verbeteren is om het team in Skopje op het hart te drukken om NOOIT op basis van aannames te starten met een nieuw project. Durf door te vragen totdat er 100% overeenstemming is. In het begin is dat nog wel een lastig, waardoor er misverstanden (en ongenoegen ) ontstaan bij opgeleverd werk. Doordat ze volledig empowered zijn werkt het nu perfect.

Over Propellor

Propellor is een top-notch commerce platform voor de digitalisering van je verkoopproces. Met krachtige webshops en gepersonaliseerde portals boost je jouw online omzet en realiseer je snel groei.

Meer weten?

Lees hier andere nearshoring klantcases
Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.
Of bekijk onze pagina’s over Nearshoring: een compleet overzicht
Over onze developers
Of lees andere artikelen uit ons blog.

Back To Top