Succesvol Nearshoren

5 tips voor succesvol nearshoren / outsourcen

Wat is er nodig voor succesvol nearshoren?

Het is een discussie die al jaren plaatsvindt, wat is er nodig voor succesvol nearshoren / outsourcen?

Als we kijken naar de vorm van outsourcing in de internetbranche dan kom je al gauw uit op het outsourcen van projecten naar bijvoorbeeld India. Veel organisaties hebben zich hier wel eens aan gewaagd en de ervaringen zijn verdeeld. Door vooral veel negatieve ervaringen heeft outsourcing op deze manier een niet al te goed beeld in Nederland en dit merken wij steeds vaker tijdens onze gesprekken met Nederlandse internetbureau’s. Maar wat zijn nou de redenen waarom die ervaringen voornamelijk slecht waren en hoe is dit tegenwoordig anders?

1. Projectbasis -> vaste dienst

Er is een groot verschil of je met mensen op projectbasis werkt of een vaste samenwerking met ze hebt. Wanneer je op projectbasis met programmeurs werkt weet je niet wat je kunt verwachten en het uitlopen van projecten komt hierdoor vaak voor. Zelf heb je een eigen manier van werken en deze ben je gewend. Je weet hoeveel tijd jouw programmeurs nodig hebben voor bepaalde onderdelen en zo wordt een tijdsplanning opgesteld. Programmeurs die voor projecten om de hoek komen kijken (zeker in een ander land) hebben een hele andere manier van werken en dit botst en zorgt vaak voor vertragingen in het proces. Veel nearshoringbureaus, net als wij, bieden tegenwoordig de mogelijkheid om mensen vast in dienst te nemen. Het grote voordeel hiervan is dat het persoonlijker wordt, je leert de programmeurs beter kennen en na een inwerkperiode weet je wat je kunt verwachten. Dit zorgt voor een realistische planning die vaker gehaald zal worden.

2. Werken voor outsource bedrijf -> werken voor jou

Werk je op projectbasis dan huur je mensen in voor een specifieke periode. Deze programmeurs in kwestie werken voor het nearshoringsbureau en niet voor jou. Je hebt weinig grip op hoe de tijd verdeeld wordt tussen jouw werk en werk voor andere klanten. Tevens is het voor de programmeur belangrijker hoe het nearshoringsbureau over ze denkt dan de klant want hun brood wordt door het nearshoringsbedrijf betaald. Heb je de programmeurs vast in dienst dan werken ze voor jou en voor jou alleen. Jij bepaalt welk werk ze wanneer doen en of je met ze door wilt of niet. Deadlines voor jou zijn ook deadlines voor hen.

3. Uurtarief -> maandsalaris

Huur je programmeurs in op projectbasis dan betaal je ze vaak per uur. Buiten het feit dat geoutsourcete IT projecten vaker vertraging hebben dan dat ze op schema lopen en je meer uren kwijt bent weet je ook niet precies wat de programmeurs in kwestie verdienen. Zo is het lastig te weten of een programmeur voldoende betaald wordt en tevreden is met zijn/haar salaris. Hierdoor is het risicovoller om in zulke personen te investeren. Heb je de programmeurs op afstand in vaste dienst dan is het fijn om transparantie te hebben. Samen bepalen wat een programmeur gaat verdienen en werken met opslag en/of bonussen. Ook is het fijn om invloed te hebben op het aantal vakantiedagen van een programmeur en wanneer deze worden opgenomen.

4. Afhankelijk wat ze daar leren -> Zelf opleiden / sturen

Zijn ze bij jou in dienst dan leid je ze op net als je Nederlandse medewerkers. Ze groeien mee op hun positie en alle tijd en geld geïnvesteerd is zo niet verloren. Wanneer je de mensen inhuurt weet je vaak niet welke mogelijkheden ze hebben zichzelf te ontwikkelen. Dit maakt succesvol nearshoren een stuk lastiger.

5. Cultuurverschillen

De cultuurverschillen zijn er altijd wanneer je werkt met mensen uit andere landen. Dit hoeft echter geen enkel probleem te zijn. Waar het op projectbasis vaak de verantwoordelijkheid is van het outsourcebureau is dit niet het geval wanneer je een programmeur op afstand in vaste dienst neemt. Vaak horen we van klanten dat in de eerste twee maanden een programmeur moet wennen om niet alleen ‘ja amen’ te zeggen en juist met eigen initiatief te komen. Dit is erg afhankelijk of een programmeur al eerder voor een buitenlandse organisatie heeft gewerkt. Wij moedigen klanten dan ook altijd aan om adviezen te vragen van de programmeurs en ze te stimuleren met eigen ideeën te komen. Zodra ze weten dat dit gewaardeerd wordt zal er een grote verandering zichtbaar zijn.

Conclusie

De grootste verschillen zitten hem dus of je outsourcet op projectbasis of een buitenlandse programmeur in vaste dienst neemt. Neem je ze in vaste dienst dan kan je in ze investeren. Dan leer je ze jouw manier van werken, weet je of ze tevreden zijn met hun baan en kan alles net zo transparant zijn als je contracten met je medewerkers in Nederland. Bij Personal Programmer houden we aan deze richtlijnen en hebben we ontdekt dat succesvol nearshoren / outsourcen op deze manier heel realistisch is. Lees hier enkele verhalen van onze klanten die succesvol nearshoren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *